събота, 17 октомври 2020 г.

ЗАКОН ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ЗДРАВЕТО (от 2011 г.)

 


РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ


ЗАКОН

За изменение и допълнение на Закона за здравето (от 2011 г.)

(Този Закон за изменение и допълнение на Закона за здравето е бил разгледан на първо четене в Народното събрание, но не е бил приет.)

1.
Създава се нов чл.64 А


Чл.64 А (1) Министерският съвет с наредба определя

максималните допустими нива на облъчване на населението с нейонизиращи лъчения - електрически, магнитни и електромагнитни полета в честотния обхват 0Hz (Херца) - 300Gz (Гига Херца), излъчвани от стационарни източници, като телевизионни и радио предаватели, антени на цифрови телевизионни предаватели и клетъчните антени , както и контрола по тяхното спазване. Тези нива трябва да са съобразени с практиките на страните от Европейския съюз.

(2) Нивата за съответните честотни спектри се определят за две зони:


1.Зона недостъпна за хора без специална екипировка с

изключение на плоски покриви на сгради.


2.Зона от територии, които не са работна среда, но в които

периодично или постоянно пребивават хора.


(3) Контролът върху този вид лъчения се осъществява с

периодичен мониторинг, като се правят и безплатни измервания по искане на граждани в едномесечен срок. Измерването се извършва при максимална мощност на излъчвателя по методика определена от международната агенция за защита от нейонизиращи лъчения в присъствието на лицето подало искането.

(4) Всеки гражданин има право да получи информация за нивата на съответните честотни спектри за местата в които пребивава. За целта Регионалните здравни инспекции организират електронна страница с банка данни за технически показатели за излъчващите обекти.


(5) В процеса на съгласуване със здравните органи, собственикът на всеки такъв обект изпраща задължитeлно на електронен носител в НЦООЗ и РЗИ технически данни за излъчвателя. Тези данни съдържат:

1.Адрес

2.Тип на излъчвателя съгласно номенклатурата на

производителя

3. Работен честотен обхват.

4. Входяща мощност.

5. Коефициент на усилване

6.Кадастрална скица със схема на изчислената хигиенно

защитната зона ( сканирана) в хоризонтален разрез на ниво терен и напречен разрез на хигиенно защитната зона около излъчвателя в съосие с оста на най-близко отстоящата сграда до кулата, пилона или сградата на която е монтиран излъчвателя. Върху хигиенно защитната зона се посочват еднаквите нива на облъчване, очертани като линии отстоящи една от друга на всеки 10 метра в посока отдалечаване от излъчвателя.


(6) Не се допуска монтирането на излъчвател, върху по-ниска от околните сгради, ако разстоянието между тази сграда и съседните сгради попада в рамките на хигиенно защитната зона на този излъчвател.


(7) Не се допуска монтирането на излъчватели на нейонизиращи лъчения на разстояние по-малко от 500 метра до детски градини, училища, лечебни заведения, домове за възрастни хора и хосписи.


(8) Не се допуска монтирането на антени на

телекомуникационни оператори върху улични стълбове за

осветление или стълбове за поддържане на контактната мрежа на градски транспорт.

(9) В случай, че разстоянието по ал.7 е нарушено или е допуснато неизпълнение на ал.8, собствениците на излъчвателите са длъжни да ги демонтират за своя сметка в срок от 30 дни след установяване на нарушението. При неспазване на този срок, общината ги демонтира за сметка на собственика.

Преходни разпоредби:


1. В Закона за устройство на територията в края на чл. 186. се добавят като нови алинеи:


,,2. Когато това се отнася за монтиране на антена на излъчвател на нейонизиращи лъчения, разрешение се взема с нотариално заверен подпис от всеки собственик. Ако в хигиенно защитната зона на излъчвателя попада съседна сграда следва да се вземе разрешението на всички собствениците на имоти в тази сграда чрез нотариално изповядани подписи.


3. При неспазване на тази процедура, собственикът се уведомява чрез кмета на населеното място и е длъжен да демонтира съоръжението не по-късно от 30 дни, след като получи известие по съответния ред, независимо от броя на предявителите. В случай, че не стори това демонтажът се извършва от общината, като разходите за това се покриват от собственика на съоръжението.


4.Не се допуска монтирането на антени на телекомуникационна оператори върху стълбове от уличната инфраструктура в населените места. Демонтажът се извършва от собственика за негова сметка, а при неизпълнение от общината за сметка на собственика”


2. В Закона за опазване на околната среда се правят следните промени:


в чл. 17. след Всеки има право на достъп до наличната

информация за околната среда, без да е необходимо да доказва конкретен интерес се добавя: на което основание има право на достъп до информацията за техническите данни на излъчвател на нейонизиращи лъчения на основание чл.55А ал.(5) Закона за здравето.”


в Чл. 144. (1) Националната система за мониторинг на околната среда се добавят:


и) радиологичен мониторинг;

л) мониторинг на нейонизиращи лъчения; (се добавя ): , който се осъществява от органи определени от министъра на здравеопазването.

София, 09. 03. 2011 г.

Народни представители:


д-р Ваньо Шарков

Иван Николаев Иванов

д-р Михаил Михайлов

д-р Цветан Костов

МОТИВИ


1.Настоящата нормативна база в България, отнасяща се до

защита на населението от вредно въздействие на нейонизиращи лъчения е безвъзвратно остаряла и не отразява фактическото състояние на нещата.


Нивото на облъчването на хора с нейонизиращи лъчения днес е 1500 по-високо в сравнение с облъчването от естествени източници в средата на 20-ти век.


2. Този проблем е световен, за което и Световната здравна организация, на основание на резултатите от Международен проект за изследване влиянието на електромагнитните полета върху човешкото здраве препоръча на страните членки на тази организация да регламентират здравната закрила на населението от тези полета чрез национални закони, като е предложила и образец за такъв закон.


3.За здравният ефект от облъчването на хората с нейонизиращи лъчения в рамките на Европейския съюз за проведени изследвания по осем програми. Резултатите потвърждават безпокойството на Световната здравна организация.


4. Тревожни факти се описват и същевременно дават указания от:

а.Комисия на европейските общности Брюксел 01 09 2008

COM(2008)532 final Доклад на Комисията за прилагане препоръките на Съвета от 12 юли 1999( 1999/519/ЕС) за определяне нивата на облъчване на населението с електромагнитни полета ( 0Hz -300 GHz)

Втори доклад 2002-2007 в действие.


б. Европейска комисия Главна Дирекция за защита на здравето и потребителите Дирекция С-Обществено здраве и оценка на риска С7 Оценка на риска . Научен комитет по въпросите на появата на нови идентифицирани рискове за здравето (SCENIHR) Предварително мнение за възможния ефект от електромагнитните полета (ЕМП) върху здравето на човека в.Същите позиции са изразени и в Резолюция на Европейския парламент от 02 04 2009.


5. Световният научен свят изобилства от публикации в които се съобщават силно тревожни факти за вредното въздействие на нейонизиращите лъчения върху различните човешките органи.


Наднормените продължителни облъчвания отключват тежки болести, които в нормална среда биха били с латентен период на развитие равен на цял човешки живот.

Тревожни са фактите от така нареченото не термично въздействие върху човешкия организъм.

Френски специалисти са установили, че вредните лъчения от мобилните телефони и антени за тях предизвикват по-голяма агресивност у хората и особено в подрастващите.

Шведски експерти посочват, че всяка от тези антени има електромагнитно поле и хора, чиито жилища или офиси попадат в пресечните точки на тези полета и са с т.нар. свръхчувствителност (EHS), страдат от главоболие, слаба памет, сърцебиене и др.

Има данни, че могат да се стимулират и други заболявания, включително ракови и Алцхаймер.


6.  В много страни, като Германия, Франция, Финландия и Русия се предприемат специални мерки за защита на подрастващите от въздействието от нейонизиращите лъчения.

7. .В Гърция, всички антени на телекомуникационни оператори монтирани в близост до училища, болници работят с 60 % намалена мощност.

8. В различните страни от ЕС са приети различни периодики на мониторинг на излъчвателите на нейонизиращи лъчения , но те се спазват безусловно.

8. Въведеното изискване в закона, всеки гражданин на страната да има право на непосредствен достъп до техническите показатели на излъчвател на нейонизиращи лъчения отговаря на постановките в Закона за защита на околната среда и се гарантира практически с настоящите допълнения към ЗИД на Закона за здравето.


9. Следва да се има предвид, че с навлизането на цифровата телевизия, проблемите ще се задълбочават, поради това че цифровата телевизия се излъчва с антени подобни на тези на телекомуникациите.


10. В закона са предвидени само две зони за определяне допустимите нивата на облъчване, достъпна и недостъпна, поради това че: вредният ефект върху здравето от този вид излъчвания има акумулативен характер, защото един човешки индивид целодневно преминава в различен вид жизнена среда и не разполага с дозиметър, който да измерва облъчването му в дома, после в парка, на полето.

11. Не е необходимо да се представят повече доводи за необходимостта от ниво –закон за защита на населението от облъчване с нейонизиращи лъчения. Извършените спорадично през изминалите години нарочни проверки, показват че този контрол е силно занижен, даже напълно липсващ, поради брутално нарушаване на съществуващите норми в страната.


В годишни доклади на МЗ се цитира липсата на подготвен персонал за тези измервания, както и липсата на необходимата апаратура за съответните измервания.

В доклади на бивши министри на регионалното развитие се твърди за масово нарушаване на закона за регионалното развитие от инвеститорите на такива обекти.

София, 09. 03. 2011 г. г.

Народни представители:

д-р Ваньо Шарков

Иван Н. Иванов

д-р Михаил Михайлов

д-р Цветан Костов


Източник:
https://parliament.bg/bills/41/154-01-31.pdf

 

Няма коментари:

Публикуване на коментар